top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

האם הברירה הקוסמולוגית הטבעית מסבירה מדוע נראה שהיקום מכוונן בדיוק לחיים?

יש בעיה בפיזיקה, בכך שהיקום נראה מכוונן היטב לחיים - לפחות מהסוג שאנו מוצאים בכדור הארץ - שיופיעו וישגשגו.


אם כוח הכבידה היה חלש משמעותית ממה שהוא (והוא כבר די חלש, פשוט תשאלו כל מגנט), כוכבים וכוכבי לכת לא היו נוצרים. אם הוא היה רק קצת יותר חלש, או האלקטרומגנטיות מעט יותר חזקה, הכוכבים היו קרירים יותר ולא מתפוצצים כדי לייצר את היסודות הכבדים יותר הדרושים לקיום חיים. יש עוד אינספור דוגמאות. התעסקות עם ערכי הפיזיקה אפילו במעט, והחיים כפי שאנו מכירים אותם ביקום הזה לא היו קיימים.

"הקלישאה ש'החיים מאוזנים על קצה סכין' היא אנדרסטייטמנט מדהים", כתב הפיזיקאי פול דייויס (Paul Davies) על הבעיה המפורסמת. "לאף סכין ביקום לא יכול להיות קצה כל כך חד".


באופן טבעי, מדענים ופילוסופים ניסו להתמודד עם בעיה זו בדרכים שונות. אפשר לטעון שהיקום לא באמת מכוונן לחיים. אולי אם הקבועים היו שונים, חיים מסוג אחר היו מופיעים (בתהליכים שונים) כדי לשאול מדוע נראה שהיקום מכוונן כל כך מדוייק לקיומם.


רעיון אחד הוא שלשאול את השאלה "מדוע היקום כל כך מכוונן עבורנו" זה סוג של הטיית הישרדות, או אפקט בחירת הצופה (העיקרון האנתרופי). "נניח שהאבולוציה של החיים והאינטליגנציה דורשת סדרה של צירופי מקרים בלתי סבירים במיוחד: כוכבי לכת במרחק הנכון מכוכב יציב בצורה יוצאת דופן באזור החיים הגלקטי, עם ירח מייצב ופלנטה ג'אובית המסיטה שביטים, המגוון הכימי הנכון בדיוק, צירוף מקרים כימי בלתי סביר באופן פנטסטי שמייצר תאים, רשימה ארוכה של שלבים אבולוציוניים בעלי סבירות נמוכה המובילה למינים ג'נרליסטים שנאלצו בעקבות תנאי הסביבה להפוך למינים אינטליגנטים סופר-ג'נרליסטים. עם זאת לכל מין אינטליגנטי ביקום יהיו צירופי המקרים הללו באמתחתם. לעומת זאת, הידיעה שאנו קיימים אינה אומרת לנו אם אינטליגנציה נפוצה", כותב אנדרס סנדברג (Anders Sandberg) ממכון העתיד של האנושות (Future of Humanity Institute).


בהרחבת הרעיון הזה - העיקרון האנתרופי - ורעיון אחר, הרבה יותר "נועז" על היקום, הציע הפיזיקאי התיאורטי לי סמולין (Lee Smolin) "ברירה קוסמולוגית טבעית". במילים פשוטות, היקום שאנו חיים בו, שנראה כל כך מכוונן לקיומנו, הוא רק אחד מתוך מספר אולי אינסופי של יקומים שנוצרים ללא הרף, כל אחד עם חוקי פיזיקה ו/או כמויות חומר משתנים בתוכם.


לפי הרעיון, היקומים החדשים הללו נולדים בתוך חורים שחורים של יקומים "הורים" גדולים יותר, בעוד שחורים שחורים בתוך היקום שלנו יכילו בתוכם גם יקומים ילדים. ליקומים ילדים אלה יהיו ערכים מעט מותאמים, בדיוק כמו בברירה טבעית רגילה.


אם אתם חושבים שהכל נשמע קצת מעורפל, זה די מובן. באופן כללי, עדיף להיות סקפטי לגבי טיעונים המערבים מספר רב של יקומים או מולטי-יקום (Multiverse) כדי לעשות דברים הגיוניים. עם זאת, סמולין עושה תחזיות לגבי איך היו נראים היקומים (כולל החור השחור שבו אנו מוצאים את עצמנו) אילו הייתה מתרחשת ברירה קוסמולוגית טבעית.


"בתרחיש זה הפרמטרים הללו נקבעים על ידי תהליך מקביל לברירה הטבעית הנובעת באופן טבעי מההנחה שהסינגולריות בחורים שחורים מוסרת על ידי השפעות קוונטיות המובילות ליצירת אזורים מתרחבים חדשים ביקום", כתב סמולין ב-1994.


"ההצעה של ג'ון וילר שהפרמטרים משתנים באופן אקראי באירועים כאלה, מובילה באופן טבעי להשערה שהפרמטרים נבחרו עבור ערכים שמקצינים את ייצור החורים השחורים. זה מוביל ישירות לתחזית, שהיא ששינויים קטנים בכל אחד מהפרמטרים אמורים להוביל לירידה במספר החורים השחורים שמייצר היקום".

האבא של היקום שלנו? / NASA

וכך היקום שבו אנו מוצאים את עצמנו (שכמה פיזיקאים כן חושבים שהוא בתוך חור שחור) הוא במקרה מהסוג שמסביר פנים לסוג החיים שלנו. אבל כדי שההשערה תהיה אפשרית, היא דורשת שהיקומים יהיו בעלי נטייה לייצור מירבי של חורים שחורים, המנגנון שבאמצעותו ממשיכה הברירה הקוסמולוגית הטבעית.


"שינוי שבוודאי יוביל לעלייה במספר החורים השחורים יהיה ירידה בגבול המסה העליון של כוכבי נייטרונים", כתב סמולין. "זה יוריד את המסה הדרושה ליצירת חור שחור, מה שיגרום להיווצרות של חורים שחורים נוספים".


אז, אם נמצא כוכבי נייטרונים גדולים יותר (כוכבים בעלי מסה גדולה יותר שלא יצרו חורים שחורים בסוף חייהם) זה מרמז שהתיאוריה אינה סבירה, שכן ייצור מקסימלי של חורים שחורים (שבאמצעותו היקום "מתרבה") אינו ניכר ביקום. מצאנו כוכבי נייטרונים בקנה מידה גדול יותר, מה שמרמז שהרעיון אינו סביר, אלא אם כן יש מנגנון אחר שבאמצעותו נוצרים יקומים רבים.


בנוסף לכך, נראה שהרעיון (אם כי סמולין דוחה זאת) מסתמך על רעיונות ישנים יותר לגבי חורים שחורים, שכבר אינם נחשבים סבירים. "הרעיון של סמולין קשור לטענה הישנה של הוקינג שמידע יכול ליפול לתוך חור שחור ולהילכד מאחורי האופק", כתב הפיזיקאי התיאורטי לאונרד ססקינד. "סמולין דורש העברת מידע רב מיקום אב אל הילד בסינגולריות מקפצת. אבל העשור האחרון של פיזיקת החורים השחורים ותורת המיתרים אמרו לנו שאי אפשר להעביר מידע בדרך זו!"


ישנן דרכים אחרות להשיג מולטי-יקום, כך שגרסה כלשהי של הברירה הקוסמולוגית הטבעית עשויה לפעול. אבל אל תצפו לאישור הרעיון בזמן הקרוב, לפחות בחלק של המולטי-יקום.

מקורות:

94 צפיות0 תגובות

Comments


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page