top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

המעבר הקרוב ביותר מזה 20 שנה מספק תמונות מרהיבות של ירח צדק איו

איו הוא עולם שאין כמותו, לפחות במערכת השמש. התפרצויות מ-400 הרי געש פעילים הופכות אותו מבפנים החוצה ללא הרף. הגשושית ג'ונו סיפקה תמונות מדהימות של הירח הזה של צדק שצולמו במהלך הטיסה הראשונה שלה. כבר עכשיו, מעבדי תמונה, מקצועיים וחובבים, חושפים פרטים שעשויים להיות מוחמצים בתצלומים הגולמיים.

אחת התמונות שצולמה על ידי ג'ונו במהלך המעבר הקרוב שלה בדצמבר שעובדה על ידי האסטרונום המקצועי ג'ייסון פרי / NASA/SWRI/MSSS/Jason Perry

כבר יותר מ-400 שנה אנו יודעים שיש משהו מוזר באיו. גילויו, יחד עם שלושת הירחים הגליליאניים האחרים, הרעידו את עולם האסטרונומיה. ברגע שההלם של קיומו פג, אנשים הבחינו בצבע האדום שלו, בעוד ששלושת הירחים הגדולים האחרים של צדק הם לבנים.


משימות וויאג'ר חשפו את המיוחד בו: התפרצויות געשיות מתרחשות כל הזמן על פני הירח. רובם של שאר הירחים של ענקי הגז מכוסים בקרח, אבל על פני השטח של איו יש הרבה גופרית. קרל סייגן כינה זאת עולם "מריח כמו ביצים סרוחות ונראה כמו פיצה".


אתם יכולים לשפוט בעצמכם למה איו דומה, אבל כשג'ונו טסה רק 1,500 ק"מ מעל פני השטח של איו, היא צילמה תמונות מדהימות שיגיעו אלינו במשך שנים רבות. ג'ונו מקיפה את צדק כבר שבע שנים, אבל במשך רוב הזמן ההתמקדות שלה הייתה בכוכב הלכת עצמו. רק עכשיו תשומת הלב פונה אל הירחים.

לא כל שיטה לעיבוד התמונות של ג'ונו אטרקטיבית, אבל זה לא מונע מהן להיות מעניינות / NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Thomas Thomopoulos

המעבר הקרוב הוא יותר מסתם צילום תמונות של פני השטח ברזולוציה גבוהה. איו ואירופה מוקפים שניהם בטבעות יונים בצורת דונאט הודות למיקומם בשדה המגנטי העצום של צדק. ג'ונו טסה דרך זה. הנתונים שנאספו אמורים להיות חשובים מבחינה מדעית, כמו גם לשמש להכנה של JUICE ו-Europa Clipper לביצוע מעברים דומים בבטחה.


ג'ונו תבצע מעבר קרוב נוסף לאיו ב-3 בפברואר. כוח הכבידה של איו כבר הוריד את זמן ההקפה של ג'ונו מ-38 ל-35 ימים, והמעבר הבא יוריד זאת ל-33 ימים. המעבר הזה יאפשר למדענים פלנטריים להשוות את התמונות כדי לחפש שינויים בפני השטח של איו בפרק זמן קצר. יהיו מעברים נוספים ליד איו בכל פעם שניה שג'ונו מתקרבת לצדק, אבל אף אחד לא יהיה קרוב כמו שני אלה. עיבוד תמונות של הצוות של ג'ונו ייקח זמן, אבל הרבה אחרים כבר על המשימה.

עם כל כך הרבה הרי געש פעילים, לעתים קרובות יש אחד שמתפרץ, וג'ונו תפסה את התימרה מאחד ליד הקוטב / Image Credit: Ted Stryk

הגעשיות האינטנסיבית של איו נובעת מכך שהקרביים שלו נמתחים ומשתחררים כל הזמן ע"פ המרחק המשתנה שלו מצדק ומשיכת הכבידה של הירחים הנלווים. במרחק הנוח יותר של אירופה מבאר הכבידה, ההשפעות הללו יוצרות מספיק חום כדי להמיס את הקרח מתחת למעטפת החיצונית וליצור אוקיינוס פנימי. קרוב יותר, איו מייצר הרבה יותר חום, מתיך סלעים ומוליך את המאגמה לפרוץ דרך פני השטח. בתהליך זה איבד איו כמעט את כל המים שלו, מה שהפך אותו לירח הדחוס ביותר של מערכת השמש.


איו הוא כל כך געשי עד שחשבו שהוא העולם היחיד במערכת השמש, מלבד ענקי הגז, ללא מכתשי פגיעה. עם זאת, רק בחודש שעבר, הופיעו ראיות שזה כנראה לא נכון. התמונות שצולמו במעברים קרובים אלה ייסקרו על ידי חובבים, ואולי על ידי אנשי מקצוע, המחפשים דוגמאות נוספות.

מקור: iflscience

14 צפיות0 תגובות

Comments


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page