top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מדוע פרימטים פיתחו מוחות גדולים?

עודכן: 15 ביוני

הודות למוח הגדול שלנו, בני אדם ופרימטים לא אנושיים חכמים יותר מרוב היונקים. אבל למה מינים מסוימים מפתחים מוח גדול מלכתחילה?


ההשערה המובילה לאופן שבו פרימטים פיתחו מוחות גדולים כוללת לולאת משוב (feedback loop): בעלי חיים חכמים יותר משתמשים באינטליגנציה שלהם כדי למצוא מזון בצורה יעילה יותר, וכתוצאה מכך יותר קלוריות, מה שמספק את האנרגיה להפעלת מוח גדול. תמיכה ברעיון זה מגיעה ממחקרים שמצאו מתאם בין גודל המוח לתזונה - ליתר דיוק, כמות הפירות בתזונה של בעל חיים.

קפוצ'ין

פירות הם מזון בעל עוצמה גבוהה, אבל יוצר פאזל מורכב עבור בעלי חיים. מיני פירות שונים מבשילים בתקופות שונות של השנה ומפוזרים בכל תחום סביבת המחייה של בעלי החיים. בעלי חיים שצריכים למצוא מזון משתנה כל כך עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח מוחות גדולים.


הנחה מרכזית כאן היא שמינים בעלי מוח גדול יותר הם אינטליגנטים יותר ולכן יכולים למצוא מזון ביעילות רבה יותר. במחקר חדש שפורסם ב-Proceedings of the Royal Society B, החוקרים בדקו בפעם הראשונה ישירות את ההשערה הזו של התפתחות המוח.


בעיה מרכזית לבדיקת השערת תזונת פירות היא שמדידת יעילות איסוף מזון היא קשה. היונקים שהם חוקרים נעים למרחקים ארוכים, בדרך כלל יותר משלושה קילומטרים ביום, מה שמקשה על שכפול תנאי מחקר מציאותיים במעבדה. כמה חוקרים ביצעו מניפולציות ניסיוניות של פיזור מזון לחיות בר, אבל בעלי החיים היו זקוקים להכשרה מקיפה כדי ללמוד לבקר את משאבי המזון מעשה ידי אדם.


במחקר, ניצלו החוקרים תופעת טבע בפנמה המתרחשת כאשר פאזל הפירות המורכב בדרך כלל מתכווץ לכמה מינים של פירות בשלים במהלך תקופה של שלושה חודשים. במהלך תקופה זו, כל היונקים אוכלי הפירות נאלצים להתמקד במין עץ אחד: דיפטריקס אוליפרה (Dipteryx oleifera).


למזלם, עצי דיפטריקס הם ענקיים, לפעמים מגיעים לגובה של 40-50 מטר, ומייצרים פרחים סגולים בהירים בקיץ. הם מיפו את האי באמצעות רחפנים במהלך עונת הפריחה וזיהו כתמים של פרחים סגולים, הם מיפו כמעט כל דיפטריקס שמפיק פרי כמה חודשים לאחר מכן.


זה נתן להם את מלוא פאזל הפירות איתו התמודדו בעלי החיים במחקר שלהם, אבל הם עדיין היו צריכים לבדוק באיזו יעילות ביקרו עצים אלה בעלי חיים עם גדלי מוח שונים. הם בחרו שני פרימטים בעלי מוח גדול (קוף עכביש וקפוצ'ין לבן פנים) ושני קרובי משפחה עם מוח קטן יותר (חוטמן לבן פנים ודביבון לופת). במשך שתי עונות פרי, הם אספו נתוני תנועה מיותר מ-40 בעלי חיים בודדים, והגיעו ליותר מ-600,000 מיקומי GPS.


לאחר מכן הם היו צריכים להבין מתי בעלי החיים ביקרו בעצי דיפטריקס ולכמה זמן. זו הייתה משימה מורכבת, כי כדי לדעת בדיוק מתי בעלי החיים שלהם נכנסו ויצאו מעצי הפרי, הם נאלצו להסיק את מיקומן בין מיקומי ה-GPS שנלקחו כל ארבע דקות. לחלק מבעלי החיים היה גם הרגל רע לישון בעצי הדיפטריקס. למרבה המזל, המשדרים שלהם תיעדו פעילות של בעלי חיים, כך שהם יוכלו לדעת מתי הם ישנים. לאחר שהאתגרים הללו נפתרו, הם חישבו את יעילות המסלול ככמות הזמן היומית הפעילה המושקעת בעצי דיפטריקס, חלקי המרחק שעברו.

דיפטריקס אוליפרה

אם בעלי חיים בעלי מוח גדול יותר ישתמשו באינטליגנציה שלהם כדי לבקר ביעילות רבה יותר בעצי פרי, הם היו מצפים שלפרימטים בעלי המוח הגדול במחקר שלהם יהיו נתיבי חיפוש יעילים יותר. זה לא מה שהם מצאו.


לשני מיני הקופים לא היו מסלולים יעילים יותר מאשר לשני הלא-פרימטים, מה שגורם לפגיעה רצינית בהשערת תזונת הפירות של התפתחות המוח. אם מינים חכמים יותר היו יעילים יותר, הם עשויים להיות מסוגלים לספק את הצרכים התזונתיים שלהם מהר יותר, ואז לבלות את שארית היום במנוחה.


אם זה היה המקרה, הם היו מצפים מהקופים לנתב את עצמם בצורה יעילה יותר בשעות הראשונות של היום לאחר שהתעוררו רעבים. כאשר הסתכלו על 2-4 השעות הראשונות הללו של היום, הם מצאו את אותה תוצאה: קופים לא היו יעילים יותר מאשר לא-פרימטים.


אז, אם האבולוציה של המוחות הגדולים האלה לא מאפשרת לפרימטים לתכנן מסלולי חיפוש יעילים יותר, מדוע גדל גודל המוח במינים מסוימים?

קוף עכביש

אולי זה קשור לזיכרון. אם למינים עם מוח גדול יותר יש זיכרון אפיזודי טוב יותר, ייתכן שהם יוכלו לייעל את התזמון של ביקורים בעצי פרי כדי לקבל יותר מזון. ניתוחים ראשוניים של מערך הנתונים שלהם לא תמכו בהסבר הזה, אבל הם יצטרכו מחקרים מפורטים יותר כדי לבדוק את הההשערה הזו.


אינטליגנציה עשויה להיות קשורה לשימוש בכלים, שיכול לעזור לבעל חיים לחלץ יותר חומרים מזינים מסביבתם. מבין ארבעת המינים המחקריים שלהם, קוף הקפוצ'ין לבן הפנים הוא היחיד שנצפה משתמש בכלים, ויש לו גם את המוח הגדול ביותר (ביחס לגודל הגוף). המחקר שלהם יכול גם לתת תמיכה להשערה שגודל המוח גדל כדי להתמודד עם המורכבות של החיים בקבוצה חברתית.


מוחות גדולים התפתחו במבחר של בעלי חוליות (דולפינים, תוכים, עורבים) וחסרי חוליות (תמנונים). למרות שהמחקר שלהם לא יכול לקבוע את המניעים המדויקים של התפתחות המוח בכל המינים הללו, הם בדקו ישירות הנחת מפתח על יונקי בר טרופיים באופן לא פולשני יחסית.


הם הוכיחו שבאמצעות טכנולוגיות החיישנים העדכניות ביותר ניתן לבדוק השערות גדולות לגבי האבולוציה, הפסיכולוגיה וההתנהגות של בעלי חיים בסביבתם הטבעית.

מקורות:

25 צפיות0 תגובות

Kommentare


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page