top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

תמונת הסופר/תגור זיו

מהי הגבינה העתיקה בעולם? זה תלוי באיך אתם מגדירים את זה

עודכן: לפני יומיים

הגבינה הייתה פופולרית בעולם העתיק בדיוק כמו היום - ואז, בדיוק כמו עכשיו, הייצור שלה דרש סבלנות וזמן כדי להבשיל משהו טעים. עם זאת, ארכיאולוגים מצאו גבינות שונות שדוחפות את הגבולות של מה שנחשב "בשל", לאחר שהשתמרו במשך אלפי שנים במקומות שונים. אז למרות שאולי לא תרצו לאכול את הדגימות העתיקות הללו, זה עדיין מעלה שאלה חשובה: מהי הגבינה העתיקה ביותר שנמצאה אי פעם?


התשובה, כמו בכל כך הרבה דברים, תלויה באיך אתם מגדירים "גבינה" ואיזה סטנדרט של כמות אתם חושבים שצריכה להיות נוכחת. להלן שתי דוגמאות כדי להמחיש זאת.

גוש גבינה בן 3200 שנה מקברו של פתהמס במצרים

מועמד ראשון: גוש גבינה מצרית עתיקה

באוגוסט 2018, ארכיאולוגים זיהו חומר שהתברר כאחת הגבינות העתיקות ביותר שהתגלו אי פעם בעת חפירת קבר מצרי עתיק. הקבר המדובר היה שייך לפתהמס (Ptahmes), פקיד בכיר בעיר ממפיס המצרית, במהלך המאה ה-13 לפנה"ס.


למרות שקברו של פתהמס התגלה לראשונה בשנת 1885, הוא אבד שוב במהרה תחת חולות המדבר המצרי דרומית לקהיר בסקארה, "עיר המתים". עם זאת, כמה שנים לאחר שארכיאולוגים גילו אותו מחדש ב-2010, הם נתקלו באזור אחסון פינתי שהכיל מיכלים שבורים. אחד המיכלים הללו הכיל "גוש לבנבן מוצק" וגם סוג של חומר קנבס שאולי שימש לכיסוי המיכל.


החוקרים ניתחו את החומר בטכניקה שנקראת כרומטוגרפיה נוזלית לאחר שעיבדו אותו על ידי המסתו תחילה ולאחר מכן טיהרו את מרכיבי החלבון שלו. לאחר מכן, באמצעות שימוש בספקטרומטר מסה, הצוות הצליח למדוד את המולקולות השונות שלו ולקבוע שמדובר במוצר חלב, העשוי מחלב פרה מעורבב עם זה של עז או כבש.


במצרים העתיקה, היה צורך לצרוך חלב במהירות אחרת הוא התקלקל. עם זאת, המצרים היו גם הופכים אותו לגבינה או מוצרים מותססים דומים, כמו יוגורט. זה, אם כן, ייצג גוש גבינה בן למעלה מ-3,200 שנה, וזה די מרשים. עם זאת, לא תרצו לאכול אותו מכיוון שהוא הכיל עקבות של חיידק שעלול להיות קטלני וידוע כהורג אנשים ובעלי חיים - Brucella melitensis. חיידק זה עדיין חי בעולם כיום ויכול לפגוע בבני אדם הצורכים מוצרי חלב לא מפוסטרים.

אוסף של כלי חרס מתקופת הניאוליתית הכוללת כלי דנילו טיפוסיים, פיגולינה וריטון / Credit: Sibenik City Museum

מועמד שני: חלקיקי גבינה קרואטית

החומר שהתגלה בקבר פתהמס הוא גוש מוחשי של גבינה עתיקה. הוא משמעותי ונראה לעין. אבל ארכיאולוגים מצאו עדויות לדגימות עתיקות בהרבה. עם זאת, יש כאן בעיה קלה - בהשוואה הראיות הן חלקיות בלבד.


באותה שנה שבה ניתחו הארכיאולוגים במצרים את הגוש של פתהמס, צוות אחר מצא עקבות של ייצור גבינה במה שהיא כיום קרואטיה, שראשיתו לפני 7,200 שנה.


התגלית נעשתה על ידי צוות בינלאומי של חוקרים שבדק את טביעות האצבע הכימיות שהותירו חומצות שומן על כלי חרס עתיקים. לאחר מכן הם השוו את הממצאים שלהם עם עדויות היסטוריות הנוגעות לפרקטיקות חקלאיות באותה תקופה, שאפשרו להם להגיע למסקנה שהם בוחנים את התוצאה של תהליך ייצור גבינה עתיק יומין.


חומצות השומן נמצאו בחלק הפנימי של כדי חרס שנמצאו בשני כפרים מתקופת האבן החדשה (הניאוליתית) לאורך החוף הדלמטי. החוקרים בחנו בקפידה את היחס בין האיזוטופים הכבדים יותר, פחמן-13, לאטומי פחמן-12 הקלים יותר הכלולים בעקבות. הריכוזים של השניים משתנים בהתאמה לאם יש חלב או גבינה. במקרה זה, הם הצליחו לאשר חומצות שומן מגבינה.


אז מה הייתם אומרים היא הגבינה העתיקה ביותר שנמצאה? לא משנה איזה מהן עונה על ההגדרה שלכם ל"גבינה" והכמויות הדרושות כדי לומר שיש לכם דוגמה ממשית לכך, העובדה שאנו יכולים לזהות סימנים של מוצר זה בהקשרים עתיקים כל כך היא עדיין יוצאת דופן.


במהלך המאות, המשיכה שלנו לגבינה הפכה "מעניינת" עד כדי כך שהיום לעיתים אנחנו אוגרים את החומר בכספות.

מקורות:

Comments


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page