top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מהי הציפור הקטנה ביותר בעולם?

כולם אוהבים בעל חיים קטנטן. כלומר, בוא'נה, ראיתם את הצפרדע בגודל אפונה? או מיני צבי שהתגלו לאחרונה? אולי התפתיתם להכניס לכיס עטלף זיזף לבן. ובכן, הגיע הזמן להכיר לכם עוד בעל חיים פצפון שאפשר להתמוגג עליו: קוליברי זעיר מצוי (Mellisuga helenae), הלא היא הציפור הקטנה ביותר בעולם.

זכר של קוליברי זעיר מצוי

קוליבריים (יונקי הדבש) כקבוצה הם כבר די קטנים, אבל קוליברי זעיר מצוי הוא בהחלט זעיר. אורכם של זכרים מהמין הוא 5.5 סנטימטרים בלבד - רק נגיעה גדולים יותר מאורך כרטיס האשראי שלכם - בעוד שאורך הנקבות הוא כ-6.1 סנטימטרים. כמחצית מאורך זה מורכב מהזנב והמקור.


קוליברי זעיר מצוי הוא גם סופר קליל. מצאו אגורה והניחו אותה בידכם; ציפור זו שוקלת בערך אותו הדבר או אפילו פחות, כאשר הזכרים מגיעים ל-1.95 גרם והנקבות 2.6 גרם. בין 22 ל-34 אחוז מזה הוא שריר, מותאם במיוחד לעמוד בדרישות המעוף.


עם הקטנטנות שלה והכנפיים המתנפנפות במהירות (80 פעמים בשנייה) היוצרות צליל "זמזום", אין זה פלא שהציפור הזו קיבלה את הדבורה בשם שלה (bee hummingbirds).

גודל קוליברי זעיר מצוי בהשוואה ליד אדם

מה שחסר להם בגודל, קוליברי יותר מאשר מפצים ביופיים. כמו יונקי דבש רבים אחרים, יש להם נוצות ססגוניות, שאצל הזכרים מכסות את פלג גופם העליון, ראשם וגרונם. למרות שגם לנקבות יש ססגוניות, הצבעים בזכר נוטים להיות בוהקים יותר. עם זאת, היכן שהם נבדלים משאר יונקי הדבש הוא בצורת המקור שלהם. בעוד למינים אחרים יש את המקור הארוך והמעוקל האופייני, לקוליברי יש מקור קצר וישר יחסית כדי לזלול את משקל גופם בצוף ובחרקים בכל יום.


אם אתם רוצים להציץ בקוליברי זעיר מצוי, יש רק מקום אחד שאתם צריכים להוסיף לרשימה שלכם: קובה. המין אנדמי לאיים שלה, נמצא בדרך כלל בשוליים או בתוך יערות עבותים, אם כי ניתן להבחין בהם גם בשטחי ביצה ואפילו בגנים של אנשים.


כשהעונה הרטובה הופכת ליבשה והצמחים מתחילים לפרוח, הקוליברי הזעיר המצוי מתחילים להתרבות. זה כרוך בחיבור הזכרים לקבוצות הנקראות זירת חיזור (leks) כדי להשמיע שירים מפתים. כמו תוכנית כישרונות עם נגיעה של טינדר, הנקבות בוחנות ביצועים של מספר רב של זירות חיזור לפני שהן ננעלות על בן זוג - למרות שזכרים יכולים לקחת מספר בנות זוג בעונה.

נקבה של קוליברי זעיר מצוי

קוליברי זעיר מצוי יכולים גם להזדווג בזמן שהם מרחפים באוויר, כאשר הכנפיים שלהם מתנפנפות לפעמים עד 200 פעמים בשנייה - הביצועים האנושיים נראים יותר מחסרי ברק בהשוואה. התוצאה של אתלטיות כזו היא בדרך כלל שתי ביצים קטנות קטנטנות, כל אחת בערך בגודל של פולי קפה, מונחות בקנים קטנים בצורת כוס שהורכבו בקפידה מטחב וקורי עכביש. לביצים אלו לוקח בערך שבועיים עד שלושה לבקיעה, ולאחר מכן הגוזלים יכולים לבלות יותר מחודש עם אמם לפני שהם עפים מהקן.


בעוד קוליברי זעיר מצוי מכנה את יערות קובה בית, הבית הזה מתכווץ במהירות. על פי הרשימה האדומה של IUCN, בית הגידול המיוער המקומי שלו שונה או נהרס כדי לפנות מקום לגידולים ובעלי חיים, או בגלל כריתת עצים. כתוצאה מכך, אוכלוסיית הקוליברי הזעיר המצוי הצטמצמה עד כדי כך שהיא נחשבת כעת קרוב לסיכון (NT).

מקורות:

32 צפיות0 תגובות

Comments


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page