top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מטר מטאורים 'כפול' יאיר את השמים השבוע

צופים בכוכבים יוכלו בקרוב לחזות במטר מטאורים "כפול", כאשר הן אלפא-קפריקורנידים (Alpha Capricornids) והן דלתא אקוורידים דרומיים (Southern Delta Aquariids) יגיעו לשיא בשבוע הקרוב. האירוע הכפול בשמיים הוא "סתם צירוף מקרים מדהים", אמר ניקולס מוסקוביץ (Nicholas Moskovitz), אסטרונום פלנטרי במצפה הכוכבים לוול באריזונה.

מטאור הפרסאידים משנת 2016 מעל ספרוס נוב, מערב וירג'יניה / Image credit: NASA/Bill Ingalls

מטר מטאורים מתרחש כאשר מסלול כדור הארץ חותך את נתיב השביט. השברים הסלעיים שהותיר אחריו השביט נשרפים כשהם חודרים לאטמוספירה של כדור הארץ. במהלך מטר המטאורים הכפול השבוע, כדור הארץ יחצה את מסלולם של כוכב השביט 96P/Machholz - מה שגורם לדלתא אקוורידים דרומיים שיגיעו לשיאם ב-29 עד ה-30 ביולי - ושל השביט 169P/NEAT, שגורם לאלפא-קפריקורנידים שיגיעו לשיאם ב-30 עד ה-31 ביולי.


שיא של שני מטרי מטאורים תוך 24 שעות זה "קצת חריג", אמר מוסקוביץ. "אבל הרעיון של מטרים מרובים שנראים בלילה אחד? בהחלט לא נדיר מדי". במהלך השנה יש יותר מ-900 מטרי מטאורים, מה שאומר שבממוצע מתרחשים שניים עד שלושה מטרי מטאורים בלילה, ציין מוסקוביץ.


אבל לא כל אלה הם מטרי מטאורים "גדולים", כמו הפרסאידים או הג'מינידים, שבהם יותר מ-100 מטאורים חוצים את השמים מדי שעה. רוב מטרי המטאורים הם מינוריים, ואסטרונומים רק מתחילים לחקור ולמדוד באופן שיטתי את המטרים הללו הודות למכשירים שפותחו לאחרונה, אמר מוסקוביץ.


מטרי מטאורים מתרחשים במרווחים קבועים הודות למסלוליהם הצפויים סביב השמש. הכמות הקטנה של השונות השנתית בעוצמתם נקבעת לפי מתי כוכבי השביט משחררים שברים וכמה זמן השברים מרחפים בחלל. לחיזוי מטרי מטאורים יש השלכות משמעותיות על בטיחותם של חלליות ובני אדם הנעים בחלל, אמר מוסקוביץ, העומד בראש מצלמות מצפה הכוכבים לואל למעקב אחר מטאורים (LO-CAMS), רשת של מצלמות המנטרות מטאורים.

הדמיה של מטאורים ונקודת ההקרנה שלהם המסומנת ב-o

בשיאם, הדלתא אקוורידים הדרומיים יספקו לצופים בסביבות 20 עד 25 מטאורים לשעה (מה שנקרא מטר רקע של מטאורים הוא בדרך כלל בסביבות חמישה מטאורים לשעה). הדלתא אקוורידים הדרומיים ייראו "די חלשים", אמר מוסקוביץ. "אתם באמת צריכים להגיע לאתר חשוך, הרחק מזיהום אור, מתנועה, להתרחק מהטלפונים הסלולריים שלכם ולתת לעיניים שלכם להתאקלם לחושך ואולי יש לכם סיכוי לראות כמה מהאובייקטים הקלושים האלה".


האלפא-קפריקורנידים הרבה פחות תכופים, אבל הם נקשרים לעתים קרובות ל"כדורי אש בהירים עם גושי מטאור גדולים יותר שנכנסים ונשרפים והופכים בהירים יותר ומרהיבים יותר", אמר מוסקוביץ. המטאורים הבהירים להפליא עשויים מחלקיקים בגודל גולה. מטאורים חלשים יותר הם בדרך כלל בגודל גרגר.


מטר המטאורים הכפול ייראה בצורה הטובה ביותר בחצי הכדור הדרומי, שם נקודת ההקרנה, או הנקודה הנראית ממנה נובע המטר, תהיה כמעט מעל הראש. גם אנשים בחצי הכדור הצפוני יכולים לראות את מטר המטאורים אם יש תצפית ברורה על האופק הדרומי. שני מטרי המטאורים יימשכו עד אמצע אוגוסט.


"כמעט כל מטרי המטאורים מגיעים לשיא בשעות הבוקר המוקדמות בין 2 ל-4 לפנות בוקר", אמר מושקוביץ. "אז אם אתם כן רוצים לתפוס אחד מאלה, הסיכוי הטוב ביותר שלכם לראות מטאורים הוא להגיע לאתר חשוך ולעשות זאת אחרי חצות", אמר. את שני המטרים מומלץ לראות בעין בלתי מזוינת.

מקורות:

49 צפיות0 תגובות

Comments


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page