top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

הנחתת היפנית שביצעה את נחיתת הירח המדויקת ביותר אי פעם, מתה סופית

כמעט שנה מאז שיגורה ושמונה חודשים מאז הנחיתה על הירח, משימת נחתת חכמה לחקר הירח (SLIM) של יפן הסתיימה רשמית. הסוכנות היפנית לחקר החלל (JAXA) אישרה את ההחלטה בהצהרה לעיתונות ב-26 באוגוסט. SLIM נשמעה לאחרונה בסוף אפריל, אך שרדה הרבה יותר זמן מהמשימה המיועדת שלה, והתגברה על קשיים.

נחתת SLIM על פני הירח כפי שצולמה על ידי הרובר LEV-2 (SORA-Q), אחד מהשניים שנפרסו על ידי הנחתת / JAXA/Takara Tomy/Sony Group Corporation/Doshisha University

נחתת SLIM נחתה ב-20 בינואר 2024, והפכה את יפן לאומה החמישית שמצליחה לנחות נחיתה רכה על הירח. הנחיתה המדויקת שלה עשתה היסטוריה אבל היא מיד נתקלה בבעיות; החללית נחתה נטויה בזווית שהפחיתה מאד את כמות אור השמש הזמינה, והותירה אותה לפעול באופן מיידי על סוללות, לא על אנרגיה סולארית כמתוכנן. היה צורך להתאים מחדש את המשימה המדעית, אך היא המשיכה לבצע את המשימה הראשונית שלה ומעבר לה במהלך החודשים הבאים.


כמשימת הירח הראשונה של יפן, SLIM נועדה להדגים נחיתת ירח מדויקת. במהלך הירידה זיהתה הגשושית מכתשי ירח על ידי יישום טכנולוגיה ממערכות זיהוי פנים, וקבעה את מיקומה תוך שימוש בנתוני תצפית שנאספו על ידי המקפת סלן (Kaguya). המטרה העיקרית שלה הושגה בנגיעה. המשימה נועדה להדגים שאפשר לנחות על גוף שמימי אחר בדיוק מדהים. אליפסת הנחיתה (landing ellipse) שלה הייתה 100 מטר מאזור ספציפי מוגדר. לשם השוואה, לאפולו 11 הייתה אליפסה של כ-20 ק"מ על 5 ק"מ. SLIM הצליחה אפילו טוב מהצפוי.


"דיוק הנחיתה הוערך בשגיאת מיקום של כ-10 מטרים מנקודת המטרה, מאשר את הנחיתה המדויקת המוצלחת הראשונה אי פעם", כתבה הסוכנות היפנית לחקר החלל בהצהרה. "בנוסף, המצלמה רבת הרצועות (MBC) ביצעה בהצלחה תצפיות ספקטרליות. ב-10 רצועות אורכי גל על ​​10 סלעים, מעבר לתצפיות הראשוניות. יתרה מכך, למרות שלא הייתה חלק מתוכנית המשימה המקורית, אושר כי החללית שרדה שלושה לילות ירח ונותרה פעילה, והדגימה תוצאות שחרגו מהמטרות הראשוניות".

הנחתת SLIM נחתה בים הצוף (מסומן בעיגול)

התקשורת האחרונה שהייתה לסוכנות היפנית לחקר החלל מ-SLIM הייתה ב-28 באפריל. במהלך ארבעת החודשים האחרונים, נעשו ניסיונות רבים ליצור מחדש קשר עם הנחתת. למרבה הצער, אף אחד מהם לא הצליח. ובכל זאת, מדע מעניין התנהל גם ללא תגובה מהנחתת.


נאס"א בדקה את מערך מחזירי הלייזר במשימה והשתמשה במקפת לסקר הירח (LRO) שלה כדי לירות לייזר לעבר החללית. גישה זו עשויה להיות שימושית בעתיד כדי לאתר במדויק עצמים או מתקנים על הירח ולספק מיקום לנחיתה סופר מדויקת, כפי שהדגימה SLIM.


"אנו שולחים את תודתנו העמוקה לכל הצדדים המעורבים בפיתוח ובתפעול של SLIM על שיתוף הפעולה והתמיכה שלהם, כמו גם לכל אלה שעודדו את המשימה", אמרה הסוכנות היפנית לחקר החלל.

מקורות:

17 צפיות0 תגובות

Comments


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page