top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

עכבישני מאובן בן 308 מיליון שנים הוא חידה אבולוציונית בעלת 8 רגליים

היצור רב הרגליים והקוצני הזה הוא Douglassarachne acanthopoda, שנקרא לו בקיצור דאג (רק בצחוק). אתם יכולים להסתכל על הדגימה המאובנת הזו ולהכריז בביטחון "שזה עכביש". אבל חכו! בעוד שדאג בהחלט חולק רבים מהמאפיינים של עכבישנים מודרניים, יש לו מספיק תכונות ייחודיות כדי לגרום לפלאונטולוגים כאב ראש בכל הקשור לסיווג הזה.

Douglassarachne acanthopoda / Paul Selden

עכבישים ואבותיהם קיימים על הפלנטה הזו בערך ב-400 מיליון השנים האחרונות. אם הייתם נשלחים אחורה בזמן אל תור הקרבון ונוחתים ביערות הפחם (coal forests) של צפון אמריקה או אירופה, סביר להניח שהייתם רואים כמה יצורים שהיית מזהים כעכבישים, קוצרים או עקרבים. אבל אפילו בקבוצה זו, דאג היה בולט.


"ה-Douglassarachne acanthopoda מגיע מהאזור המפורסם מאזון קריק (Mazon Creek) באילינוי והוא בן כ-308 מיליון שנה", אמר בהצהרה פול סלדן (Paul Selden), מחבר ראשי של מחקר חדש על המאובן החידתי הזה. "עכבישני קומפקטי זה היה בעל אורך גוף של כ-1.5 סנטימטרים והוא מאופיין ברגליו החזקות והקוצניות להפליא - כך שהוא די שונה מכל עכבישני אחר ידוע, חי או נכחד".


כל כך לא אופייני, למעשה, שסלדן והמחבר המשותף ג'ייסון דנלופ (Jason Dunlop) נאלצו להסיק שזה פשוט לא מתאים לאף אחד מסדרי העכבישנים הידועים שלנו. "רגליו הקוצניות מאד של המאובן מזכירות כמה קוצרים מודרניים, אבל תוכנית גופו שונה למדי מקוצר או מכל קבוצת עכבישנים ידועה אחרת", הסביר דנלופ.


בהיותו בן למעלה מ-300 מיליון שנה, אפשר להבין שלמאובן חסרים כמה פרטים, כמו חלקי פה ברורים, שיכולים לעזור לצמצם לסיווג מתאים. התקופה הזו בהיסטוריה של כוכב הלכת שלנו נחשבת כראשונה שבה רוב הקבוצות העכבישנים הסתובבו יחד, ואתר מאזון קריק - שבו נמצא דאג בשנות ה-80 - הוא אחד השערים החשובים ביותר שלנו לתקופה זו.

השחזור הזה מראה כיצד ייתכן שהיצור בן ה-308 מיליון נראה בימי הזוהר שלו / Paul Selden et al

"לא משנה מה הזיקה האבולוציונית שלהם, נראה שהעכבישנים הקוצניים האלה מגיעים מתקופה שבה עכבישנים התנסו במגוון תוכניות גוף שונות", אמר סלדן. "חלק מאלה נכחדו מאוחר יותר, אולי במהלך מה שמכונה 'קריסת יער הגשם הקרבוני' ('Carboniferous Rainforest Collapse'), תקופת זמן קצר לאחר עידן מאזון קריק, כאשר יערות הפחם החלו להשבר ולמות. או אולי העכבישנים המוזרים האלה נאחזו עד סוף הכחדת פרם-טריאס?"


המאובן בילה כמה שנים בתצוגה במוזיאון החיים הפרהיסטורים כחלק מאוסף דיוויד וסנדרה דאגלס (David and Sandra Douglass Collection). ולמרות שהיצור המסוים הזה מתגלה כבעייתי לסיווג, הוא עדיין נזקק לשם מדעי. "שם הסוג Douglassarachne מכיר במשפחת דאגלס, שתרמה את הדגימה למוזיאון פילד להיסטוריה של הטבע בשיקגו לצורך מחקר מדעי, ברגע שהתברר שהיא מייצגת מין לא מתואר. לאחר מכן, acanthopoda מתייחס לרגליים הקוצניות הייחודיות והאופייניות של בעל החיים", אמר דנלופ.


בכמה מקומות על הפלנטה שלנו היום, אתם כמעט מרגישים שאתם לא יכולים לברוח מעכבישים, לא משנה כמה אתם מנסים (הכוונה לאוסטרליה). מינים חדשים, וכמה שחשבנו שאיבדנו, צצים בכל רחבי היבשת. אבל אז, דנלופ מסביר, "עכבישים היו קבוצה די נדירה". אבותיהם חלקו את הבמה העולמית עם חיות מרשימות רבות שאבדו לנו מזמן, עם מאובנים זו ההזדמנות היחידה שלנו כעת לגלות את מגוון רבי הרגליים שלהם. ועבור דנלופ, "Douglassarachne acanthopoda הוא דוגמה מרשימה במיוחד לאחת מהצורות הנכחדות הללו".

מקורות:

77 צפיות0 תגובות

Comments


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page