top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

צילום קרני גמא ברזולוציה הגבוהה ביותר אי פעם

התבוננות באירועים האנרגטיים ביותר ביקום אינה משימה קלה. הם כל כך אנרגטיים שהם מעולים בחדירת חומר, ולכן יש להתאים את הגישה המסורתית של טלסקופים - מראות וגלאים - כדי ללכוד את האור החזק של קרני רנטגן וקרני גמא. כעת, אסטרונומים חשפו את המדויקת ביותר מבין אלומות קרני הגמא של כוכב נויטרונים - תמונת קרני הגמא המדויקת ביותר שצולמה אי פעם.

התמונה הטובה ביותר של פולסר וולה. המעגל המקווקו הוא הרזולוציה הקודמת / Image Credit: GRAINE collaboration

תמונה פורצת דרך זו היא של פולסר וולה (Vela Pulsar), מקור ידוע של קרני גמא. פולסר הוא עצם כוכבי מנוון שלא גדול בהרבה מעיר, ואנו רואים אותו ממרחק של 800 שנות אור. הרזולוציה טובה פי 40 מהצילום הטוב ביותר הקודם, והוא די מדהים.


התצפיות בוצעו על ידי טלסקופ חדש המיועד לקרני גמא. מערום של סרטי צילום יכול להתחקות אחר קרני גמא בדיוק גבוה. הסרטים אינם עוצרים את קרני הגמא החזקות אלא עורמים אחת על השניה, הם יכולים לתעד את כיוון קרני הגמא. כדי להסיר את הפרעות האטמוספירה, המערום חובר לבלון שהרים אותו לגובה של 35 עד 45 קילומטרים. הרוח הזיזה את הבלון והטלסקופ, אז נעשה שימוש במצלמות כדי להבין את תנועת המערכת. אבל הייתה עוד בעיה.

מפת שמיים של קרני גמא מטלסקופ החלל פרמי של נאס"א / Image Credit: NASA/DOE/International LAT Team

מערום סרטי הצילום הוא כמו חשיפה ארוכה אבל הסרט עצמו לא מתעד את הזמן, אז הצוות דאג שהשכבות התחתונות של המערום ינועו במהירות מדויקת. זה אפשר מדידות מדויקות בין התנועות המתועדות במצלמה לבין המעקב במערום. התוצאה מדברת בעד עצמה: תמונת קרני גמא ברזולוציה הגבוהה ביותר.


"לכדנו בסך הכל כמה טריליוני מסלולים בדיוק של 1/10,000 מילימטרים. על ידי הוספת מידע זמן ושילובו עם מידע גובה מנוטר, הצלחנו לקבוע 'מתי' ו'היכן' מקורם של האירועים בדיוק רב עד כדי כך שהרזולוציה שהתקבלה הייתה יותר מפי 40 גבוהה מזו של טלסקופים רגילים של קרני גמא", אמר שיגיקי אאוקי (Shigeki Aoki) מאוניברסיטת קובה.


הגישה החדשה יכולה לאפשר גישות שונות ומשלימות לתצפיות בקרני גמא, הן על הקרקע והן בחלל. למרות שאלה צעדים ראשונים, יש לזה פוטנציאל גדול. "באמצעות ניסויים מדעיים הנישאים בבלונים, אנו יכולים לנסות לתרום לתחומים רבים של האסטרופיזיקה, ובעיקר לפתוח את הטלסקופיה של קרני גמא ל'אסטרונומיה מרובת שליחים' שבה נדרשות מדידות בו זמנית של אותו אירוע שנלכדות בטכניקות שונות", הוסיף אאוקי. "בהתבסס על הצלחת ניסוי הבלון של 2018 בעזרתו נוצרו הנתונים הללו, נרחיב את אזור התצפית והזמן בהפרחות הבלונים הקרובות ואנו מצפים לפריצות דרך מדעיות בתחום האסטרונומיה של קרני גמא".

מקורות:

15 צפיות0 תגובות

Comments


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page