top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

תמונת הסופר/תגור זיו

קולומבוס היה יהודי ספרדי ממערב אירופה, כך עולה ממחקר

עודכן: לפני 21 שעות

מגלה הארצות מהמאה ה-15 כריסטופר קולומבוס היה יהודי ספרדי ממערב אירופה, אמרו אתמול (שבת) מדענים ספרדים, לאחר שהשתמשו בניתוח דנ"א כדי להתמודד עם תעלומה בת מאות שנים.

מספר מדינות התווכחו על מוצאה ומקום הקבורה הסופי של הדמות מעוררת המחלוקת שהובילה משלחות במימון ספרד משנות ה-1490 ואילך, ופתחו את הדרך לכיבוש האירופי של אמריקה. היסטוריונים רבים הטילו ספק בתיאוריה המסורתית לפיה קולומבוס הגיע מג'נובה, איטליה. תיאוריות אחרות נעות בין היותו יהודי ספרדי או יווני, לבסקי, פורטוגלי או בריטי.


כדי לפתור את התעלומה, חוקרים ערכו חקירה בת 22 שנה, בראשות המומחה לזיהוי פלילי מיגל לורנטה (Miguel Lorente), על ידי בדיקת דגימות זעירות של שרידים הקבורים בקתדרלת סביליה, שסומנה זמן רב על ידי הרשויות שם כמקום מנוחתו האחרון של קולומבוס, למרות שהיו טענות אחרות. הם השוו אותן לאלו של קרובי משפחה וצאצאים ידועים, וממצאיהם הוכרזו אתמול בסרט תיעודי שכותרתו "דנ"א קולומבוס: המקור האמיתי" ("Columbus DNA: The true origin") בערוץ הלאומי של ספרד TVE ביום שבת ה-12 באוקטובר 2024.


"יש לנו דנ"א מכריסטופר קולומבוס, חלקי מאד, אבל מספיק. יש לנו דנ"א מהרננדו קולון (Hernando Colón), בנו", אמר לורנטה בתוכנית. "וגם בכרומוזום Y (זכר) וגם בדנ"א המיטוכונדריאלי (המועבר על ידי האם) של הרננדו יש מאפיינים התואמים למוצא יהודי".


בסביבות 300,000 יהודים חיו בספרד לפני שה'רייס קטוליקוס', המלכים הקתוליים איזבלה ופרננדו, הורו ליהודים ולמוסלמים להמיר את דתם לאמונה הקתולית או לעזוב את המדינה. רבים התפזרו ברחבי העולם.

קברו של כריסטופר קולומבוס, קתדרלת סביליה, ספרד / Clark & Kim Kays

לאחר שניתח 25 מקומות אפשריים, לורנטה אמר שאפשר רק לומר שקולומבוס נולד במערב אירופה. ביום חמישי אמר לורנטה שהם אישרו תיאוריות קודמות לפיהן השרידים בקתדרלת סביליה שייכים לקולומבוס. המחקר על הלאום של קולומבוס היה מסובך בגלל מספר גורמים כולל כמות הנתונים הגדולה. אבל "התוצאה אמינה כמעט לחלוטין", אמר לורנטה.


קולומבוס מת בואיאדוליד, ספרד, בשנת 1506, אך ביקש להיקבר באי היספניולה שהיום חולקות אותו הרפובליקה הדומיניקנית והאיטי. שרידיו נלקחו לשם ב-1542, לאחר מכן עברו ב-1795 לקובה ולאחר מכן, כך מאמינים זמן רב, לספרד, לסביליה ב-1898.

מקורות:

105 צפיות0 תגובות

Comentários


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page