top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

תשדורות מסתוריות נקלטות בכדור הארץ כל 157 יום

עודכן: 7 באוק׳ 2020

אסטרונומים הכריזו בסוף השבוע כי הם גילו פרץ גלי רדיו מהיר ומסתורי שהגיע מגלקסיה ננסית במרחק של כשלושה מיליארד שנות אור. נראה כי הפרץ, המכונה "פרץ רדיו מהיר" ("Fast Radio Burst"), משדר אותות המגיעים לכדור הארץ בדפוס חוזר של 157 יום, כך מסרה קבוצת האסטרונומים.


נציין שזו הפעם השנייה אי פעם שמדענים זיהו FRB שחוזר ע"פ דפוס. בפברואר חשפו מדענים כי גילו אובייקט שנמצא במרחק 500 מיליון שנות אור ומשדר אותות כל 16 יום.

פרצי רדיו מהיר (FRB) הם פרצים של גלי רדיו בחלל שנמשכים רק אלפיות השנייה. גלקסיות הבית של חלקם זוהו, אך אסטרונומים טרם גילו מה יוצר אותם.


צוות בינלאומי, שהובל על ידי אסטרונומים מאוניברסיטת מנצ'סטר (University of Manchester) במצפה הכוכבים ג'ורדל בנק (Jordell Bank Observatory), הצליח לעקוב אחר תשדורות מפרץ רדיו מהיר "FRB-121102" שנחקר במשך שנים. המחקר שלהם על ה-FRB פורסם ביום ראשון בכתב העת "Monthly Notices of the Society Astronomical Society".


ה-FRB שהתגלה לאחרונה שולח תשדורות במהלך חלון של 90 יום, ואחריו 67 ימים של שקט, בלופ שחוזר על עצמו כל 157 יום, סיפרו האסטרונומים. ה-FRB התגלה לראשונה בשנת 2012 וחזר שוב בשנת 2016 - אך מחקר זה הוא הראשון לזהות את דפוסו.


התגלית מסמנת צעד חשוב במציאת מקורות FRBs. נוכחות של דפוס חוזר עשויה להצביע על כך שהפרצים קשורים למסלול של כוכב מסיבי, כוכב נייטרונים או חור שחור, כך אמרו המדענים.


תיאוריה אחרת קושרת את התבנית לנידנוד מחזורי בציר הסיבוב של כוכב נייטרונים ממוגנט מאד. אך תקופת הנקיפה (Precession) הארוכה הופכת את התיאוריה הזו לבלתי סבירה.

"זה מאד מרגש מכיוון שזו רק המערכת השנייה בה אנו מאמינים שאנו רואים את המודולציה הזו בפעילות הפרץ", אמר מחבר המחקר הראשי ד"ר קאוסטובה רג'וואד (Dr. Kaustubh Rajwade) בהודעה לעיתונות. "איתור המחזוריות מספק נתון חשוב על מקור ההתפרצויות ומחזורי הפעילות עשויים לפסול את רעיון כוכב הנייטרונים."


דפוס FRB זה ארוך משמעותית ממקבילו בן 16 הימים, מה שמצביע על אפשרויות הטווחים בסוגים אלה של תשדורות.


"תגלית מרגשת זו מדגישה כמה מעט אנו יודעים על מקורם של FRBs", אמר דאנקן לורימר (Duncan Lorimer), המשמש כדיקן חבר למחקר באוניברסיטת מערב וירג'יניה (West Virginia University), שיחד עם דוקטורנט בשם דבאנש אגרוו (Devansh Agarwal), עזרו בפיתוח טכניקת ניתוח הנתונים שהובילה לתגלית. "יש צורך בתצפיות נוספות על מספר גדול יותר של FRBs בכדי לקבל תמונה ברורה יותר על תשדורות חזרתיות אלה ולהבין את מקורן."


פרצי הרדיו מאתגרים מדענים מאז שהתגלה ה-FRB הראשון בשנת 2007. יש שתוהים אם FRB יכול להיות מסר מחוצנים. ללא מחקר נוסף, לא נוכל לדעת. זוהו כבר מאות תשדורות, אך רק קומץ מהן חזרו על עצמן - ונראה שהם מגיעות ממקומות שונים ברחבי היקום כולו.

15 צפיות0 תגובות

Comments


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page